.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
افزایش بی رویه قیمت ها؛
گراني با نان به مازندران آمد
تغييرات قيمتي در بازارهاي استان مازندران در دو هفته اخير و در يك ماه مانده به سال نو به شدت خود را نشان داده است. در دو هفته گذشته افزايش قيمت‌هاي نان آغازگر افزايش قيمت‌ها در مازندران بود ...
گراني با نان به مازندران آمد

افزايش بي‌رويه قيمت‌ها در روزهاي اخير حاكي از آن است كه گراني پيش از سال نو حضور خود را در بازارهاي مازندران نشان داده است.

تغييرات قيمتي در بازارهاي استان مازندران در دو هفته اخير و در روزهاي پاياني سال در يك ماه مانده به سال نو به شدت خود را نشان داده است.

به دليل تراكم بازار در روزهاي پاياني سال نو و خريدهاي سنتي عيد نوروز در تمام استان‌هاي كشور و در مازندران موجب شده است تا فروشندگان كه حداقل در سه ماه گذشته با ركود بيش از 50درصدي بازار مواجه بودند، اقدام به جبران اين ركود در اين فصل از سال كنند.

* گراني با نان به مازندران آمد
دو هفته گذشته افزايش قيمت‌هاي نان آغازگر افزايش قيمت‌ها در مازندران بود.

اگرچه از يك ماه گذشته برخي خبازي‌ها به صورت انفرادي اقدام به افزايش قيمت نان كرده بودند اما 15 روز پيش اين افزايش قيمت قانوني شد در حالي كه برخي از اين نانوايي‌ها به دليل اين افزايش جريمه شده بودند.

افزايش20 درصدي در قيمت نان به ميزان 30 تا 40 تومان در هر قرص نان موجب شد تا بازار كه منتظر جرقه‌اي براي خروج از ركود بود، انگار اين فرصت را دوباره باز يابد.

افزايش قيمت نان در حالي صورت گرفت كه وزن چانه‌هاي خمير نان و كيفيت اين محصول هنوز تغييري نكرده است.

اين افزايش قيمت در حالي است كه در نيمه نخست امسال نيز قيمت نان از قرصي به صورت متوسط 25 تومان به 45 تومان افزايش يافته بود به عبارتي اين دومين بار در سال جاري است كه قيمت نان افزايش مي‌يابد.

نكته جالب توجه اينكه قيمت نان‌هاي آزادپز كه تقريباً 10 برابر قيمت نان‌هاي يارانه‌اي يا دولتي در بازار به فروش مي‌رسد در اين مدت هيچ تغييري نكرده است.

* گراني هنوز به كرايه خودروهاي عمومي نرسيده است
پيش از سهميه‌بندي سوخت خودروها، رسم سنتي بازارها پيش از سال نو و در ماه‌هاي ابتدايي سال جديد اين بود كه افزايش نرخ سوخت تاثير شگرفي در قيمت محصولات ديگر مي‌گذاشت اما با سهميه‌بندي سوخت و تعيين نرخ يكسان براي آن اين بهانه براي افزايش قيمت‌ها در بازار از ميان رفت.

افزايش قيمت‌ها در روزهاي اخير كه با گران شدن نرخ نان صورت گرفت، هنوز به كرايه خودروهاي عمومي دورن و برون شهري نرسيده است و اين بخش هنوز نرخ‌هاي سابق را از مسافران دريافت مي‌كنند.

قيمت نرخ كرايه‌هاي مسافربري تنها در ابتداي امسال 20 درصد افزايش يافت و با وجود گلايه مسافران اين نرخ باقي ماند و به نظر مي‌رسد نرخ اين بخش در انتظار روزهاي ابتدايي سال است.

* گراني، ارزاق اساسي و موردنياز مردم را نشانه گرفته است
افزايش قيمت‌ها در بازارهاي مازندران برخي اقلام سنتي و مورد استفاده روزانه مردم را نشانه گرفته است.

قيمت پوشاك كه طبيعتاً بايد به دليل تراكم نياز به آن بايد افزايش مي‌يافت در اين مدت كاهش يافته است.

در بخش ميوه و تره بار قيمت‌ها بيش از ساير بخش‌هاي ديگر افزايش يافته و قيمت‌ها تا 40 درصد نيز رشد داشته است.

مركبات به عنوان محصول اصلي استان مازندران نيز از اين افزايش قيمت‌ها مصون نمانده است اما نكته اساسي در اين است كه اين محصول از يك ماه گذشته در اختيار باغدار نيست و دلالان و واسطه‌گران با در اختيار داشتن اين محصول آن را در شب عيد به قيمت‌هاي تا دو و سه برابر به فروش مي‌رسانند.

بازار اين محصول اكنون افزايش تا 20 درصدي نسبت به زمان برداشت را تجربه مي‌كند و اما تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد بايد انتظار افزايش دو برابري در روزهاي آخر سال را بايد كشيد.

سيب زميني، پياز، گوجه فرنگي و انواع تره بار به ويژه ميوه و صيفي‌جات در روزهاي اخير از كالاهايي بوده است كه تا 30 درصد افزايش قيمت داشته است.

قيمت مرغ بنا بر رسم هميشگي در بازارهاي مازندران تا 500 تومان در هر كيلو افزايش داشته است اين در حالي است كه هر ساله در آستانه سال نو متوليان تنظيم بازار قول‌هايي براي تنظيم بازار اين محصول مي‌دهند اما خبري از تنظيم بازار شب عيد مردم نيست.

آغاز نمايشگاه‌هاي فروش بهاره در استان مازندران كه از دهم اسفند ماه آغاز و تا 26 اسفند ماه ادامه خواهد داشت به نظر مي‌رسد كه به عنوان راهكاري براي تنظيم بازار از سوي متوليان در نظر گرفته شده است اما تغيير جهت افزايش قيمت‌ها از محصولاتي كه در بازار وجود دارند و آنچه در نمايشگاه‌ها عرضه نمي‌شود، نشان مي‌دهد بايد سيستم‌هاي نظارتي بيش از آغاز افزايش قيمت‌ها وارد عمل مي‌شدند كه اينگونه نشد.

همچنين افزايش قيمت محصولاتي كه در اختيار نهادهاي دولتي است نيز به افزايش بي‌رويه ساير محصولات جرأت بيشتري مي‌دهد و روزهاي تلخ و ناخوشايندي را براي شهروندان ايجاد خواهد كرد.
/فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 28 بهمن 1388
چي گران نشده حالا گير دادين به نانوا زحمتكش سه سال حقوق كارگر و قيمت ارد برق واب وگاز وشاطر بالا رفته بود ولي در مازندران نانوا بيچاره از ژساندازيا همان جيب ميخورد
نا شناس 29 بهمن 1388
چی واقعا گران نشده مخصوصا مسکن و اجاره روز به روز داره بالا میره

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.11 seconds.